maanantai 25. kesäkuuta 2012

Sanasotkuviha

TEKSTIRAIVO.
Musta tuntuu, että oon kussut mun hienon romaanini huolella,
keksin sinne huonoja juonenkäänteitä, joita angstaan seuraavat 10 merkintää
ja tuloksena on kovin angstinen, surumielinen ja masennuksen täyteinen kirja.

Sen ei pitänyt mennä niin.
Piti olla ainakin jollain tasolla onnellinen loppu,
että ihmiset uskaltaa jatkossakin mennä sinne inttiin. Mutta ei
(en oikeastaan ole vielä lopussa, mutta asiat ei ole menossa hyvään suuntaan).
Mun täytyi tuhota kaikki. Poikaystäväkin pahoitti mielensä mun juonenkäänteistä,
vaikkei jutut oikeastaan todellisuudessa koske meitä kahta.
Ja kaiken kukkuraksi jatkomerkinnät ja juonen eteneminen on NIIIN täydellistä skeidaa,
ettei mitään rajaa. Mulla ei vaan nyt ole ollut kunnon ideoita. On tehnyt mieli kirjoittaa,
mutta täydelliset ideat ovat vähissä ja oon vaan väännellyt ja käännellyt niitä vanhoja.

Mikä neuvoksi,
kun kirjan punainen lanka ja juoni on jossain hukassa?

4 kommenttia:

  1. :( voi ei! Toi on kurja tilanne. Tulee mieleen se kun alkuaikoina olin aloittanu uutta kirjoitusta ja 25 sivua katos jonnekin bittiavaruuteen enkä saanu niitä takaisin.

    Jos punainen lanka on hukassa, kannattaa ehkä ottaa pieni aikalisä niin, että mietit ensin jotain IHAN MUUTA ja sit palaat asiaan myöhemmin. Pohdi, mitä juonenkäänteitä haluat käyttää, mitä jätät pois. Luultavasti siinä vaiheessa olet keksinyt jopa uusia juonenkäänteitä - tai jopa kokonaan uuden kirjoitusaiheen.

    Tsemppiä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Täytyypi testailla tuota sitten : )

      Poista
  2. Tuttu tunne, olen itse aivan toivoton pidempien tekstien kirjoittaja ja usein teksti stoppaa just siihen että paperille ei vaan enää tule mitään järkevää tai hyvän kuulloista.

    Ehdottomasti suosittelen pitämään pienen tauon tuosta tekstistä, kirjoittamaan vaikka jotain ihan muuta välissä ja palaamaan sitten takaisin, lukea teksti läpi "uusin silmin" ja katsoa mitä tulee?

    Onnea kirjoittamiseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos neuvosta! Tsemppiä sinnekin päin, kummallekin kommentoineelle : )

      Poista