sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Vaikeuksia korjaillessa.

Jo ensimmäisen päivän päättyessä editointi tuntuu erityisen vaikealta.

Nyt istun kahvikupponen kaverina kirjoittamassa tänne blogiin ajatuksenani, 
etten enää tänää koske tuohon kässäriin.

Mulla on aina ollut vaikeuksia preesensin ja imperfektin kanssa. 
Kyllä mä perussäännöt tietysti tiedän, ja osaan tekstissä vaihtaa sanoja aikamuodosta toiseen, mutta kirjoittaessa sekaan lipsuu helposti enemmänkin virheitä, sillä mulla on tapana kuunnella pään sisällä, miltä teksti kuulostaa, samalla, kun sitä syntyy paperille.

Samasta luvusta saattaa siis löytyä molempia aikamuotoja,
ei nyt aivan samassa virkkeessä, mutta peräjälkeen. Kysymys kuuluukin:
"Milloin on suotavaa käyttää imperfektiä, ja koska taas preensensiä?"

Esimerkkinä tästä vaikka kuvailu toisesta ihmisestä, jossa käytän imperfektiä: "et välittänyt siitä",
ja seuraavaksi kuvataan tilannetta, jolloin "seisomme oven edessä".

Milloin kuuluu käyttää ja kumpaa?

Tarvitsisin kipeästi ohjeita, 
sillä "epävirallinen kustannustoimittajanikaan" ei vastaa puhelimeen.


2 kommenttia:

  1. Itsellä tapana aina kirjoittaa 'minä' -kertojan avulla ja olen huomannut käyttäväni aina imperfektiä tekstissä. Preesensiä käytän useimmiten hahmon muistellessa jotakin, joka olisi ajankohtaista tai sitten käytän sitä pro/epilogissakin. Puhdas esimerkki olisi vaikka: 'Istuin pyörätuolissa ulkona ja katselin merta. Muistin kaiken kirkkaasti. Seison rappusissa, kädet koskettavat selkääni. Hän työntää. Työntää minut alas.' Tietystikin myös luultavasti kursivoisin tuon 'muiston'.

    Omasta esimerkistäsi en oikein osaa sanoa mitään kun en tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi. Seisovatko he nimenomaisesti NYT oven edessä vai onko se tapahtunut aiemmin vai tulevaisuudessa?

    En tiedä onko tästä yhtään mitään apua koska oma esimerkkini nyt on mitä on, mutta toivottavasti edes jotain tuli selville miten minä käytän preesenssiä ja imperfektiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mä kirjoitin tota tarinaa preenseissä, joten tapahtumat pitäisi tietysti laittaa preesensiin. Jostain syystä noita imperfektejä sinne ilmaantuu aina välillä, kylläkin ihan vahingossa :D

      Poista