sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Kuuprinssiä ja lukukokemuksia: Kirsti Ellilä - Iiris

Heippa!

Ehdin taas jatkaa Kuuprinssiä eilen ja tänään kaiken muun lomassa. Vapaa tuntuu entistä paremmalta, kun on viikot koulussa, vaikka se aika lailla rassaakin pääkoppaa. Viikolla tuntuu, ettei ehdi tehdä mitään muuta, kuin käydä koulua ja hoitaa pakollisia asioita, niin viikonloppuna on hyvä ottaa rauhassa.

Kuuprinssin suhteen on taas ollut draamaa ja tapahtumarikkaita lukuja. Nyt ehkä taas tasottuu hetkeksi, kun palataan maapallolle, mutta siellä on varmasti omat sotkut selvitettävänä ;)

* * *

Otsikkoon kirjoitin myös lukukokemuksista. Minun on tunnustettava, etten ole viime aikoina juuri hirveästi lukenut mitään - syitä on monia, mutta suurin on ehkä se, että koen itseni jatkuvasti väsyneeksi, enkä oikein jaksa keskittyä mihinkään. Lisäksi minun on vaikea löytää sopivaa luettavaa. Olen aika nirso kielellisen ilmaisun, sekä sisällön suhteen: sekä aiheen, että ilmaisun on tietenkin oltava mieluista. Minua miellyttävät jostain syystä nuortenkirjat enemmän, kuin "aikuisten kirjoihin" kategorisoidut tapaukset. Voi olla, että se johtuu iästä, tai sitten ajatusmaailmani sisällöstä. Kaiken kaikkiaan koen itseni vielä aika teiniksi, vaikka parinkymmenen puolella ikähaarukassa mennäänkin.

Kuvassa näkyy Kirsti Ellilän Iiris, Kariston julkaisema ja Siskodisko-sarjaan kuuluva tapaus. Kaveri suositteli, sillä kirjassa on aiheita (vai teemoiksiko niitä pitäisi kutsua?), joista itsekin olen kirjoittanut (viitaten mm. Inttilesken päiväkirjaan). Ei, Iiris ei kerro inttileskistä, vaan yläasteikäisistä nuorista, mutta samankaltaisuuttakin löytyy. Ja maahisia, mulla on joku juttu niihin.

Tykkäsin kyllä kirjasta, mutta loppuun petyin. Jotenkin se tuntui kummalliselta, ja minua olisi luonnollisesti hirveästi kiinnostanut lukea tarkemmin, mitä kullekin hahmolle tapahtuu. Se meni jotenkin nopeasti ja lyhyesti, mutta joskus on tietenkin hyvä jättää asioita vähän avoimeksi.

Lisäksi minua häiritsivät lukujen lopetukset. Ne loppuivat jotenkin "yhtäkkiä/töksähdellen", itse olen tottunut sulaviin ja soljuviin lopetuksiin, ikään kuin teksti liukuisi luvusta toiseen. Mutta tämäkin on kai yksi tyyli tehdä, minulle se ei vain ole sopiva - ainakaan kirjoittaessa.

Itse asiassa, lukukokemuksiin liittyen, löysin sattumalta Suomen nuorisokirjailijoiden kautta kirjailijan, jonka kirjat minua kiinnostaisivat kovin. Taas aiheet olivat sellaisia, joista itse voisin hyvinkin kirjoittaa, ja koska kyse on nuortenkirjoista, varmasti tykkäisin lukeakin. Pohdiskelin, jos tilaisin näitä Sirpa Puskalan kirjoja Finlandia Kirjasta, kaikki haluamani maksavat alle 10€, niin opiskelijabudjetillakin olisi varaa.

Onko kukaan lukenut Sirpa Puskalan kirjoja? Entä tilannut Finlandia Kirjasta? Mitä tykkäsitte?

3 kommenttia:

  1. Olen lukenut Sirpa Puskalan kirjoja, en vain muista niistä juuri mitään, koska siitä on aikaa, mutta muistaakseni olen lukenut ainakin Tapaus Allu Salmisen ja joko Kingin tai Taivas taskussa -kirjan. Finlandia-kirjaa en olen käyttänyt, mutta jostain toisesta antikvariaatista olen tilannut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja siis muistaakseni tykkäsin kirjoista. :)

      Poista
    2. Okei! Mua kiinnostais Tarjolla tosi rooli, Euroopan pehmeimmät huulet ja se Kiti, mun paras kaveri(ko se oli?). Ne on aika vanhoja, joltain -90 luvun alkupuoliskolta, niin tosiaan pitäis tilata jostain :)

      Poista