maanantai 26. tammikuuta 2015

Puolessa välissä Hamletia: "Tahdoitte temmata minun salaisuuteni sydämen"

Heips!

Viime aikoina on kässäreiden kirjoittelu ollut hieman taka-alalla, kun on ollut niin paljon muuta hommaa. Olen niitä silti pyöritellyt päässäni ja pohdiskellut, koska saisin jatkettua. Editoinnistakin on taas pieni tauko, odottelen seuraavan pätkän palautetta - toki voisin hioa ja muuta, mutten ole saanut aikaiseksi. Sekin on pohdinnan alla ja sain juuri kurssilaiselta kommenttia, joka kyllä laittoi taas ajattelemaan ja pohtimaan, mihin voisin kiinnittää huomiota (kiitos!).

Aloitin kuin aloitinkin Hamletin lukemisen. Olen päässyt nyt puoleen väliin ja pysynyt aika hyvinkin mukana tapahtumissa. Toki vanhahtava kieli vaatii hieman totuttelua - ainakin itsellä - että pysyy kärryillä, mikä onkaan minkäkin repliikin syvempi tarkoitus. Mutta omasta mielestäni olen ymmärtänyt - tai ainakin luonut mielikuvia - mistä on ollut kysymys minkäkin hahmon kohdalla. Hamletin hahmosta on kiistelty paljon, enkä olekaan vielä täysin lyönyt lukkoon omaa käsitystäni, mutta jonkinlaisia ajatuksia on kuitenkin herännyt.

Olen kiinnittänyt oikeastaan enemmän huomiota tarinaan ja hahmojen profilointiin, kuin dramaturgiaan. Mutta kyllähän se sieltä läpi aina paistaa. Voi olla, että ensitutustumisen jälkeen luen näytelmän vielä toisen kerran, jos Shakespearen taidokas dramaturgia avautuisi itselle vielä paremmin. Pitäisi varmaan lukea enemmänkin näytelmiä! Olisi tietysti myös hauska käydä katsomassa jokin Hamlet-esitys sen jälkeen, kun olen sen lukenut loppuun. En vain tiedä, onko sellaista nähtävillä kotipaikkakunnalla lähiaikoina. Pieni aavistus olisi, että Hamlet on esitetty niin monesti, ettei se ihan nyt heti ole tekemässä paluuta ohjelmistoon.

Vinkkailkaa ihmeessä, jos Hamletia voisi käydä katsastamassa pk-seudulla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti