sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Sanataideohjaamisen akatemia - 1. lähitapaaminen

Tsau!
Päivi Haanpää - Sanataideohjaajan opas (Avain, 2015) 
on oiva opas varsinkin aloitteleville sanataideohjaajille.

Tiistaina siis starttasi Kirjan talon Sanataideohjaamisen akatemia, johon pääsin opiskelemaan. Koulutus kestää vuoden verran (tapaamisia on n. 3 viikon välein) ja vuoden kuluttua olen toivottavasti koulutuksen saanut sanataideohjaaja. Sanataideohjaajan titteli ei kuitenkaan sekään määräydy pelkästään koulutuksen perusteella, sillä ainakin toistaiseksi sanataideohjaajakoulutuksia järjestetään aika vähän. Useat heistä ovatkin joko itse kirjailijoita tai muuten paljon kirjoittavia tai kirjallisuutta harrastavia ihmisiä.

Ensimmäinen tapaaminen meni kuten yleensä ensitapaamiset menevät: tutustuimme vähän toisiimme, tutustuimme vähän sanataiteen maailmaan ja koulutuksen sisältöön. Meitä oli kasassa juurikin se 14hlöä, joka oli linjan maksimimäärä. Ilo huomata, että sanataide ja sen ohjaaminen kiinnostaa koulutuksen vähäisyydestä huolimatta niin monia ihmisiä.

Tehtäviä teemme sekä pelkästään ohjaajalle, koko ryhmän kanssa läpikäytäviksi että vain itsellemme. Toista tapaamista varten teemme näistä jokaisen. Oli tehtävä, joka oli vain itseä varten, oli ohjaajalle luovutettava tehtävä, jossa tutkimme omaa suhdettamme kirjoittamiseen ja lukemiseen - kirjallisuuteen yleensä. Suurin tehtävistä oli koko ryhmän kanssa läpikäytävä, jossa luimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta (mm. ylhäällä kuvassa olevan Päivi Haanpään oppaan sekä listasta valitsemamme toisen sanataideoppaan). Saimme myös aloittaa jo omien sanataideharjoitusten keksimisen! Keksin jo muutamankin, joista yhden liitin akatemian tehtävään. Haastetta keksimiseen luo sekä kohderyhmän pohtiminen, tehtävien tavoitteiden miettiminen (kuinka saan keksittyä tehtävän, joka palvelee mahdollisimman hyvin tehtävän tavoitteita ja opiskeltavaa asiaa ja josta toivottavasti mahdollisimman moni kurssille osallistuva saisi tarvitsemansa vinkkejä ja välineitä?) että omaperäisyys. Itse ajattelen niin, että on parempi, jos kaikki tehtävät eivät ole valmiista oppaista koottuja, vaan joukossa olisi myös itse räätälöityjä, sopivaan tarkoitukseen kehitettyjä harjoituksia (ja jotka mielellään tukisivat omaa ohjausta).

Arja ja Emma Puikkonen - Käsikirja mielikuvituksen matkaajille (Kirjapaja, 2015).
Toinen lukemani opas.

Tänään alkoi sitten Vantaan Sanataidekoulun Lapsille ja nuorille kirjoittamisen paja. Senkään tapaamiset eivät ole joka viikko. Lanu-pajasta ajattelin hakea tukea Merenpojan editoinnille. Vaikka aika suuri osa teoriasta on minulle todennäköisesti jo tuttua, en usko, että se haittaa. Kertaushan on vain hyvästä ja ehkä voin tarkastella teoriaa myös vähän "opekulmasta".

Aion aloittaa Addiktion läpilukemisen jo tänään. Sovimme ohjaajani kanssa, että saan tiistaina antaa hänelle luettavaiksi vielä ne pari korjattua kohtaa, joihin tuli tehdä muutoksia. Edelleen toinen korjatuista kohdista mietityttää, mutta ensi viikolla saan siihen toivottavasti hieman apua. Ja jos meni metsään, ehdin hyvin tehdä pientä pintaremonttia vielä sillekin luvulle, ennen kuin käsikirjoitus lähtee matkaan. Henk.koht deadlinena lähetykselle pidän tämän kuun loppua, että pääsisin aloittamaan mahdollisimman puhtaalta pöydältä Merenpojan kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti